miercuri, 21 decembrie 2011

Tort cu cremă de ciocolată şi portocale

De felul meu sunt pusă pe prăjiturit şi cadorisit, dar în decembrie mă întrec pe mine. Aşa că am găsit un nou pretext pentru un tort, iar cum destinatara este o domnişoară finuţă, drăguţă şi delicată, dar în acelaşi timp şi puternică, am căutat să adun într-un tort acele ingrediente care să fie aşa cum este ea.Deci: puterea este redată de blatul cu ciocolată cu migdale şi de ciocolata amăruie din cremă, delicateţea şi fineţea este redată de pufoşenia cremelor, uşoare, delicate, cu arome discrete, iar frumiseţea şi veselia ei sunt redate de decor şi de culoarea portocalei. În rest, multă veselie în jurul acestui tort din care s-au înfruptat colegele, mai puţin sărbătorita, căci ea a lipsit de la curs, deştiind ce surpriză i se pregăteşte. Oricum, La Mulţi Ani Adriana, să ne trăieşti iar data viitoare sş nu mai lipseşti.


INGREDIENTE

BLAT
4 ouă
40 gr de zahăr
40 gr amidon
40 gr creme Ole
100 gr ciocolată neagră
3-4  linguri migdale mărunţite
50 gr migdale măcinate
70 gr unt
esenţă de migdale
esenţă de portocale
½ plic praf de copt       

CREMĂ CIOCOLATĂ
200 ml frişcă lichidă
100 g ciocolată amăruie
200 gr iaurt
2-3 linguri de zahăr
10 gr gelatină
                          
CREMĂ PORTOCALE
200 ml frişcă lichidă
200 gr iaurt
10 gr gelatină
2-3 linguri de zahăr
esenţă de portocale
coaja rasă de la o portocală
pulpă mărunţită de portocală
                             
PENTRU DECOR
frişcă lichidă
5 gr gelatină incoloră pentru tarte
coajă rasă de portocală
ciocolată amăruie
bucăţi de portocale
                              
MOD DE PREPARARE
Pentru blat, se separă albuşurile de gălbenuşuri, apoi se bat albuşurile cu zahăr, spumă tare. Separat se bat bine gălbenuşurile, peste care se toarnă ciocolata topită împreună cu untul, dar numai după ce s-au răcorit puţin. Se adaugă compoziţia de ciocolată peste spuma de  albuşuri, iar la sfârşit, ingredientele uscate, după ce au fost amestecate, adică : amidonul, Creme Ole, migdalele măcinate, migdalele mărunţite şi praful de copt. Se amestecă uşor, cu o lingură de lemn, să nu se lase spuma.  Se pune apoi compoziţia într-o  tavă de tort de 26 cm cu margini detaşabile,  tapetată cu hârtie de copt şi se dă la cuptor preţ de vreo jumătate de oră, după care se  face testul scobitorii. Se scoate din formă şi se înlătură hârtia. 



Pentru crema de ciocolată,  se amestecă iaurtul cu zahăr până la dizolvarea zahărului. Ciocolata se topeşte într-o crăticioară cu 100 ml frişcă, fără să fiarbă. Gelatina se pune la înmuiat 5- 10 minute, cu puţină apă, apoi se încălzeşte în cuptorul cu  microunde, puţin, cât să se dizolve. Restul de 100 ml frişcă se bate spumă tare. Peste iaurt se toarnă ciocolata topită, după ce s-a răcorit, apo gelatina.  Se adaugă apoi spuma de frişcă  şi se amestecă uşor.

Pentru crema de portocale se dizolvă  10 gr de gelatină în 70 ml suc de portocale  şi se lasă la înmuiat cam 5-10 minute, apoi se încălzeşte în cuptorul cu microunde doar puţin, până se dizolvă. Separat  se amestecă iaurtul cu coajă rasă de portocală şi zahăr, până la topirea acestuia, apoi se adaugă pulpa de portocale, tăiată bucăţi.  În iaurt se adaugă gelatina, apoi frişca bătută spumă.


Pentru că am uitat să pun praful de copt şi blatul nu a prea crescut, nu am putut să-l tai în două şi a fost musai să-l însiropez. Siropul se face din suc de portocală, zahăr, puţin lichior de portocală.

Pentru asamblare, se pune blatul în forma de copt. Eu l-am însiropat din abundenţă. Apoi se adaugă crema de ciocolată, se nivelează şi se pune la rece vreo oră, timp în care se prepară crema de portocale.  Peste crema de ciocolată se adaugă crema de portocale şi se mai lasă cam 1-2 ore la rece. Dacă aş fi putut taia blatul, aş fi aşezat o foaie de blat, peste ea crema de ciocolata, apoi a doua foaie de blat, iar deasupra crema de portocale. Dar trebuie să ne adaptăm situaţiei şi să facem în aşa fel încât să iasă bine până la final. 


Pentru decor, am ales să fac o stea din gelatină pentru tarte, preparată conform instrucţiunilor de pe plic peste care am  am presărat răzătură de portocale.  Am îmbrăcat lateralele tortului cu frişcă bătută, iar din loc în loc am pus câte o bucăţică de portocală  şi am făcut o margine tot din frişcă simplă. În restul de frişcă am adăugat ciocolată topită şi am făcut câteva aveline peste care am aşezat bucăţele de portocală.





Un comentariu: